Mikael Friberg

Mikael Friberg

Mikael Friberg debuterar som författare hos Printz Publishing  2013. Skrivit, och skrivit mycket har han gjort i princip hela sitt yrkesverksamma liv och nu har vi fått förmånen att sätta hans kunskaper på pränt i höstens måstebok. Skitenkelt är managementboken där författaren enkelt, roligt och ibland även med en gnutta svärta  och exempel från vardagen förklarar hur vi egentligen redan kan det mesta om positionering och varumärkesbyggande.

Efter drygt 20 år som copywriter i reklambranschen, där han skrivit om allt från coromantstål, jordgubbsmarmelad och vuxenblöjor, sadlade Mikael Friberg om till att bli senior advisor, dvs rådgivare och pådrivare, till ledningsgrupper och marknadsavdelningar på företag runtom i Sverige och världen. Han åkte till New York och gick utbildning i stand-up för att på ett mer kreativt och inspirerande sätt hjälpa företag att bli bättre på att definiera vad de gör, hur de gör det men framförallt varför de gör det. Allt för att stärka sina respektive varumärken och skapa en tydligare väg framåt för bolagen och dess medarbetare.

Mikael har arbetat som copywriter på andras och egna reklambyråer sedan 1985, efter att först ha utbildat sig på Berghs School of communication. Arbetade på klassiska reklambyrån Fältman&Malmén innan han startade de egna verksamheterna RAF och sedan Grand. Mikael var dessutom en tid kopplad till byråer i Malmö i samarbete med designern och Art Directorn Martin Kann. Sedan 2009 verksam i egna bolaget Peacemountain där han arbetar som senior advisor, föreläsare och inspiratör. Har under ett par år arbetat med att vara creative director på Svenska Spel. På det privata planet är Mikael trebarnsfar, har stand-up och musik som hobby och har vid ett tillfälle gått på samma gym som Oprah Winfrey.

Böcker utgivna av Printz Publishing

Skitenkelt